Webinar 2 - Modul 3 - Prevenirea și combaterea bullying-ului și violenței școlare

Al doilea webinar din cadrul seriei dedicate Prevenirii și combaterii bullying-ului și violenței școlare a avut loc pe 23 martie. Peste 900 de cadre didactice au urmărit discuțiile care, de această dată, s-au axat mai mult pe cyberbullying (mesaje de intimidare, insulte, hărțuire sexuală, ridiculizare, misoginism, discriminare etc). Subiectul a fost abordat în toate cele 5 prezentări susținute de formatorii voluntari.

Dificultatea în gestionarea unor astfel de cazuri stă, în primul, în identificarea agresorilor, aceștia fiind, de cele mai multe ori, anonimi; o altă problemă este și viteza de propagare a informațiilor defăimătoare promovate de agresorii cibernetici, dar și „urmele” rămase în mediul virtual chiar și după soluționarea unui astfel de caz.

Participanții au fost de acord că - întrucât granițele cyberbullying-ului nu se opresc la poarta școlii, acesta urmărindu-i pe copii peste tot prin intermediul dispozitivelor pe care le folosesc (telefon, tabletă, laptop etc.) și putând fi răspândit la scară largă prin intermediul internetului - consecințele sale psihologice pot fi extrem de grave și de lungă durată.

Una dintre cele mai ample discuții a fost în jurul activităților de prevenire și combatere efectuate într-un liceu din Buzău. Aici au loc în fiecare an ateliere și programe constante dedicate atât elevilor, cât și părinților și cadrelor didactice. Pe lângă metodele de prevenire și combatere discutate în cadrul diverselor activități, acestea au și scopul de a-i pregăti pe copii să gestioneze agresiunile prin dezvoltare emoțională și socială.

O altă problemă ridicată în cadrul discuției a fost cea a rigidității părinților de copii agresori. Întrucât pionii principali în gestionarea cazurilor sunt tocmai părinții, cadrele didactice se simt legate de mâini și de picioare atunci când aceștia refuză să creadă că al lor copil creează probleme și, implicit, nu vor să se implice în gestionarea situației. Ca atare, interacțiunea cu părinții devine foarte delicată, primul lor impuls fiind acela de a-i salva reputația copilului prin minimizarea faptei.

Sociolog de profesie, managerul de proiect le-a reamintit participanților că actele agresive sunt influențate, în marea lor majoritate, și de mediul în care indivizii își desfășoară activitatea, respectiv de mediul școlar. Cu alte cuvinte, ne adaptăm la contexte, urmăm exemplele modelelor pe care le avem în jur și, în funcție de rolul în care suntem plasați, ne putem identifica mai curand cu „agresoru” sau cu „victima”.

Mulțumim tuturor pentru participare, implicare și interes!

Cele 5 prezentări susținute voluntar de cadrele didactice în cadrul acestui webinar au fost:

- „Exemple de bune practici în comunitatea stării de bine”, prof. Elena-Dana Toma-Nicolau, psihopedagog Florența Manuela Buzatu și Insp. de specialitate Educație fizică și sport George-Cristian Ciubotaru, „Liceul cu Program Sportiv Iolanda Balaș Soter Buzău ";

MOD.3.2.-23.03.23_-_1.-2.-3._TOMA-BUZATU-CIUBOTARU_-_PPT.pptx

- „Forme ale violenței școlare”, prof. Maria Carmen Vlăsceanu, Școala gimnazială „Mircea cel Bătrân” Pitești, jud. Argeș;

MOD.3.2.-23.03.23_-_4._ VLĂSCEANU_Maria-Carmen_-_PPT.pptx

- „Bullyingu-ul și efectele unui fenomen distrugător”, prof. Milea Ilie Radu, Școala gimnazială Scorțoasa, jud. Buzău;

MOD.3.2.-23.03.23_-_5._ MILEA_Ilie-Radu_-_PPT.pptx

- „Diversitatea formelor de bullying – le putem recunoaște?”, prof.  Marin Dudu Elena, Liceul Tehnologic „Francisc Neuman”, Arad;

MOD.3.2.-23.03.23_-_6._ MARIN-DUDU_Elena_-_PPT.pptx

- „Prevenirea și combaterea bullying-ului în cadrul Școlii Profesionale Mogoșesti”,  prof. Mihaela Vieriu, Școala Profesională Mogoșești, jud. Iași.

MOD.3.2.-23.03.23_-_7._ VIERIU_Mihaela_-_PPT.pptx

 

Înregistrarea audio a webinarului poate fi accesată doar de utilizatorii înregistrați și logați pe website (Contul meu/ Login).